Thursday, June 23, 2011

Petiste ära tundmise kiirkursus

Viimase nädala jooksul on minu postkasti maandunud ridamisi e-maile, mis minu äsjatekkinud petiste ära tundmise alarmi suure huilgega tööle panevad. Ma võiks öelda, et vähemalt iga kolmas e-mail on selline ja teoreetiliselt võiks olukord isegi päris naljakas olla, aga kui ma praktiliselt sellele mõtlen, et mul on sellises olukorras endale vaja elamine leida, siis see nii naljakas enam ei ole. Siiski, õnneks on petistel suhteliselt hästi ära tuntav käekiri ning inimeste ausust on tegelikult äärmiselt lihtne testida. Piisab vaid süütust küsimusest: "Millal ma korterit vaatama võiksin tulla?" ning enamusel kaob seepeale kohe igasugune huvi minuga suhelda.
Seega, iga kord, kui ma mõne e-maili avan, hakkab mu peas väike masin tööle, mis kontrollib järgmiste väidete paikapidavust e-mailis:
  • Kas piltidel kujutatud ruumi eest võiks reaalsuses sellist hinda küsida? Petiste puhul on piltidel sageli päris ilmselgelt liiga luksuslik tuba, mida minu eelarvega juba rentida ei saa.
  • Kas kirja saatjal on mõni kurb lugu oma korteri kohta rääkida? Nii kummaline, kui see ka pole, olen ma saanud mõned kirjad, kus kirjeldatakse, miks vastav inimene vastavas korteris elab. Et isa oli Tai aukonsul Hollandis ja kui ta ära suri, siis pidi tema siia kolima ja nüüd ma ongi siin üksi. Esialgu arvasin ma lihtsalt, et too inimene on kummaline, sest miks ta muidu oma surnud isast räägiks. Ent kui ma sain väikese vahega kaks täpselt samasugust kirja (ainult nimi oli teine), sain ma aru, et see küll õige asi pole.
  • Kas on palutud helistada mõnele võõramaa numbrile? Mitmes mulle saadetud kirjas on palutud helistada mõnele Inglismaa numbrile. Ma ei saa küll kindlalt väita, et see on kõik vale värk, ent fakt on see, et mingi muu riigi suunakoodiga numbrile ma ei helista ja kõik. Sarnastest telefonipettustest, kus minutilise kõne eest tuleb maksta sadu kroone, olen ma ennegi kuulnud.
  • Kas inimene väidab, et ta on hetkel välismaal ja seetõttu pole tal võimalik korterit näidata? Tõesõna, sellist inimest, kes nii kiiresti oma petturi-kaardi lagedale laob on lausa patt petturiks nimetada. Samas kuulu järgi pidavat see nipp siiani toimima. Müstika.
  • Kas inimene palub endale suure huvi tõestuseks saata mõne dokumendi koopia? Just selline kiri saabus minu postkasti mõni hetk tagasi ja kuna kogu see e-mail äärmiselt kummaline mulle tundus (kirjutaja üritas oma ausust tõestada sellega, et kirjutas pikalt laialt oma jumalakartlikkusest ja sellest, kuidas ta seda oma üüriliseltki ootab), guugeldasin ma tolle inimese nime veidi. Ja mis välja tuli? Tolle nime taga peidab ennast üks internetiavarustes üpriski tuntud pettur, kes kasutab aliasena ühe õnnetu inimese nime, kes kunagi talle lolli peaga oma passikoopia saatis, sest tal oli Pariisis korter vaja leida.
  • Kas inimene tundub metsikult paranoiline? Petturid armastavad oma e-mailides seda sama petturi-kaarti kasutada ning panevad korteriihalejad niiviisi igasuguseid rumalusi tegema. Nii mõnigi neist kirjutab, et on varem kõvasti petta saanud ja seetõttu tuleb terade sõkaldest eristamiseks ennast tõsise ja asjaliku inimesena tõestada. Ehk siis - näita mulle raha ja alles siis näitan ma sulle korterit. Ilmselge on see, et nood kergeusklikud inimesed, kes on soovinud end tõsise huvilisena näidata, on hetk hiljem ilma nii rahast kui korterist.
  • Kas inimene mainib kirjas oma perekonna advokaati? Ma ei saa öelda, et see on alati ja alati põhjus alarmeeritud olemiseks, ent siiani on advokaati oma e-mailides maininud ainult need, kelle ma hiljem olen pidanud petturiks tembeldama.
Peale petturite olen ma saanud ka niisama kummalisi e-maile, kus öeldakse, et mul on sulle korter olemas ja küsitakse, et kas ma nendega kohvi jooma läheks (ja siis lisatakse, et äkki räägime siis diilist ka) või siis küsitud, et kui kiiresti ma mõnda teatud kohta jõuaksin (ja kui ma tollele kirjale ei vastanud, sest too nõue tundus lihtsalt totter, tuli viie minuti pärast vastus, et unusta ära, sa oled liiga aeglane). Ma olen päris kindel, et selliseid kurioosseid näiteid lisandub minu postkasti veelgi, sest praegusel hetkel pole minu korteriotsingud veel üldse mitte läbi. Oh, Issanda Loomaaed on üks imeline paik ikka küll.

No comments:

Post a Comment